تبلیغات
 جنگل سحر آمیز - معرفی زیرشاخه های فانتزی: فانتزی گذرعمر

معرفی زیرشاخه های فانتزی: فانتزی گذرعمر



فانتزی گذر عمر


شاید بهترین راه معرفی این زیرشاخه فانتزی، اشاره به آثار کلاسیکی مانند جین ایر، تام سایر یا آرزوهای بزرگ باشد (هرچند این آثار فانتزی نیستند). در این گونه از داستان، شخصیت مثبت، در طول یک بازه زمانی طولانی مدت مورد بررسی و همراهی بوده و خواننده، همگام با او تمام اتفاقات رخ داده برای قهرمان را تجربه کرده و حالات او را درک می­کند. اصولاً سرآغاز تمام اتفاقات از دست دادن یک نفر یا بیگانه‌سازی قهرمان است. مثلاً، او متوجه می‌شود که فرزند واقعی والدینش نیست یا پدرش را در اتفاقی ناگوار از دست می‌دهد یا از محیط و شرایط زندگی که به آن تعلق دارد، دور می‌افتد.

گاهی نیز قهرمان داستان به طور ناگهانی یا به سفارش و کمک کسی (که معمولاً بعدها آموزگار او می‌شود) پی به قدرتی عجیب- معمولاً جادویی- در خود می‌برد که برای هیچ‌کس قابل درک نبوده و معمولاً خرابی به بار می‌آورد.

این قدرت عجیب هر چه که هست، قهرمان را وا می‌دارد تا در سفری طولانی و ماجراجویانه- معمولاً همراه با یک آموزگار- به دنبال کسب دانش بیشتری درباره این قدرت مبهم رفته و در این سفر، خواننده شاهد رشد همه‌جانبه قهرمان خواهد بود. در پایان این سفر- که معمولاً در میانه آن، آموزگار به صورت دراماتیک توسط شخصیت منفی یا سربازانش کشته می‌شود- قهرمان یاد می‌گیرد که چطور از قدرتش در راه خیر و نیکی استفاده کرده و سرانجام ضد قهرمان داستان را شکست می‌دهد.

ضد قهرمان داستان معمولاً در تضاد کامل با قهرمان قرار داشته و تمام تلاشش را برای به شکست کشاندن ماموریت قهرمان انجام می‌دهد. زیرا حیات این ضدقهرمان وابسته به عدم موفقیت قهرمان است. (مثل رابطه سائرون و فرودو یا سائرون و آراگورن در ارباب حلقه‌ها)

به نوعی می‌توان فانتزی گذرعمر را نوعی فانتزی توصیفی نامید که می‌تواند بارقه‌هایی از سایر شاخه‌های فانتزی را در خود داشته باشد. اما درون‌مایه و طرح کلی فانتزی گذرعمر، روایت زندگی یک شخصیت معمولاً محافظه‌کار است که به واسطه اتفاقاتی مجبور به ترک پناهگاه امن خود شده و در دنیایی خطرناک، دست به کارهایی بزرگ می‌زند تا جایی که سرنوشت گروهی از مردم یا تمام جهان به تصمیمات و عملکرد او بستگی دارد. (مانند شخصیت بیلبو در هابیت.)

جادو: بسیار مورد استفاده. بیشتر اوقات موهبت ویژه‌ای که قهرمان از آن برخوردار است، از جنس جادو بوده و کسب اطلاع از این قدرت نهفته می‌تواند بهانه خوبی برای دنبال کردن یک سفر پر ماجرا باشد.

شخصیت‌پردازی: بسته به سلیقه نویسنده می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است ما با طیف بسیار وسیع و متنوعی از شخصیت‌های مختلف رو به رو بوده و یا تنها به تعدادی شخصیت اصلی که بار تمام داستان را به دوش می‌کشند طرف باشیم.

پیچیدگی طرح داستان: معمولاً ساده بوده و عموم مردم می‌توانند طرح و نقشه کلی داستان را متوجه شوند.

خشونت: معمولاً کم بوده و چندان خبری از خون و خون‌ریزی وحشتناک و شکنجه‌های دردناک در آن نیست هر چند در هر زمینه‌ای استثنائاتی پیدا می‌شود.

از بهترین نمونه‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نام باد (سرگذشت شاه‌کش) اثر پاتریک رافوس
2. هری پاتر اثر جی.کی.رولینگ
3. مه‌زاد اثر برندون سندرسون
4. ترس فرد خردمند (سرگذشت شاه‌کش) اثر پاتریک رافوس
5. چشم جهان (چرخ زمان) اثر رابرت جوردن



منابع: دوران اژدها   fantasyworld_ir@















طبقه بندی: فانتزی،

تاریخ : جمعه 15 دی 1396 | 06:29 ب.ظ | نویسنده : Tauriel Winchester | نظرات


  • paper | خرید Reproduction | بی صدا کلیک کن
  • ایران موزه | فروش آگهی رپورتاژ